Tour de Bursztyn 2022...

31.08.2022

... Člověk míní...

Přemejšlí se o tom strašně, ale dovolená je pryč. Sedím doma u kompu, připadám si, jako bych byl úplně v jiným světě...

Nemoh jsem pořádně spát. Ani včera vlastně. Blbý sny, plus asi cestovní horečka. Nevim. Přitom jsem večer zdechnul nad kompem a Matěj mě budil. Každopádně jsem to ráno využil a dopsal včerejšek. Natáhnul fotky na rajče a tak. Sbaleno jsme už měli, těch pár drobností bylo otázkou okamžiku...

Měli jsme určitý plány. Chtěl jsem cestou zpátky navštívit letiště v Kętrzynu a nedaleký Vlčí doupě. Jenže to by vyžadovalo jednu zásadní věc - vyrazit tak minimálně kolem osmý. Akorát, že v kanclu cestovky otvírali až v deset. Takže vlastně ještě, než jsme se na tom s Matějem ofiko dohodli, byl jsem rozhodnutej to prostě vzdát. Nejezdit tam. Prostě se mi nechtělo dorazit domů někdy po půlnoci...

Než v kanclu otevřeli, stihli jsme zajet do pekárny pro jagodniky. Matěj jich skoupil půlku krámu, protože chtěl pro kamarády na ochutnání. Sice nás to stálo dopravní zácpu, ale... Je to hodnej kluk, jsem na něj hrdej...

Konečně, i já se pak ještě stavil na náměstí (plus půl hodiny...), abych koupi něco na památku. Sobě, jemu, hlavně holkám a taky mámě, dodatečně k narozkám...

Takže jsme místo v osm vyráželi z Gdaňska v půl na jedenáct...

Cywe... dvě a půl hodiny do Kętrzyna, cca hodina a půl zpět na trasu,... prohlídka... ne, to fakt nedáváme...

Jenže...

Najednou před náma cedule "Malbork tutaj..."

Co, Mates? Dáme to?...

Podřadit, ručka, smyk, kola kontra... plnej plyn a driftem na okresku...

Do Malborku, starýho původně pruskýho města na řece Nogat, to není z dálnice nijak daleko. Teda z hlediska komplet celý trasy. Jen asi 30 km. Takže jsme tam byli za pár minut. zaparkovat se dalo na pohodu na malým sídlišti milovickýho typu, v podstatě naproti hradu. Idelální...

Na prohlídku jsme nešli, to jsme se domluvili hned na začátku. Sice by byla určitě úžasná, ale ty tři až čtyři hodiny navíc jsme neměli. To bychom mohli rovnou jet na to Vlčí doupě. Stačilo nám obejít hradby kolem dokola a pokochat se. A bylo čím! Malbork je starej křižáckej hrad ze 13. století, největší gotická a zároveň největší cihlová stavba na světě!!! Zabírá,... držte se,... čtvrt miliónu čtverečních metrů!!! A těch cihel, jak by řekl domorodec, je jich "tylo, kurwa!" Však taky jen to obejít dokola zabralo hafo času...

Bohužel dostal na konci války dost za uši, jak se říká. Skoro celej pad za oběť tvrdejm bojům. Což tady připomínaj poměrně důkladně. Teda,... tu půlku, co se hodí - že to zničila Rudá armáda. Že se tady bránili a drželi zuby nehty Náckové, to se jaksi zapomíná. Asi cíleně, co si budem povídat. Konečně, vliv modrýho hadru s hvězdičkama je tady dáván na odiv na každým kroku i ve státní svátek. Navíc i žluto-modrej mor sem proniknul, nejen ten negerskej...

A tak nás to unavilo, že jsme si nakonec zašli na Trg cynamonowy dát si něco dobrýho. Měli tam klasický pirogi, plněný houbama a zelím. Super! Další zápis do kolonky "tradiční kuchyně"... Navíc jsme tam ještě nakoupili pár drobnůstek holkám pro radost...

No, ale to už pak byl fakt úplnej konec. Třešnička na dortu úžasný dovolený. Nejvíc nejlepší z toho nejlepšího. Bude na co vzpomínat, kurwa (univerzální polský výraz...)! Teď ještě bezpečně překonat ten zbytek z téměř 750 kilometrů cesty...

Fotogalerie...

Užili jsme si to. Máťo, děkuju. Máme na co vzpomínat. A navíc jsem upravil svůj pohled na Polsko a Poláky. OK, možná se najdou výjimky, ale jinak... Nádherná země, úžasný lidi. Kocham Polskę...